Hej,
Hoppas ni alla har en bra och skön ledighet.
Här nedan kommer det information från föreningen angående försäljning av Bambusa strumpor. Detta är alltså inget som kommer från F10 utan något som föreningen har beslutat för att Ängen skall få en rejäl upprustning.
Mer info om varför nedan:
Information angående föreningsförsäljningen av Bambusa strumpor
Som tidigare informerats har styrelsen beslutat att genomföra en förenings gemensam försäljningskampanj för att finansiera nya omklädningsrum m.m på Ängens IP. Våra yngre spelare och ledare har idag möjlighet att träna och utöva fotboll nere på Ängens IP tack vare tidigare generationers ideella arbete. Vi hoppas att vi kan föra vidare den traditionen till framtida spelare och ledare.
Den 12 juni träffades en stor grupp ledare för att diskutera utformningen och syftet med aktiviteten och det var väldigt glädjande att höra genomgående positiva kommentarer om att styrelsen fattat rätt beslut för vad vi behöver investera i.
Det är aldrig lätt att ta beslut som påverkar så många människor med olika förutsättningar, men vi har historiskt sett i föreningen lyckats genomföra stora saker då vi gemensamt engagerat oss i att skapa bra förutsättningar för vår förenings medlemmar. Jag tänker främst på tillfällen som när vår nuvarande klubbstuga byggdes. Jag var inte själv med på den tiden, men har hört från andra ledare som har varit med oss länge, att den flyttades och byggdes upp helt ideellt av engagerade medlemmar.
Nu är det andra tider med fler utmaningar från omvärlden, men jag vågar fortfarande tro att vi tillsammans kan åstadkomma något så pass bra även nere på Ängen, så våra nuvarande och framtida medlemmar kommer ha samma glädje av de lokalerna när de blir äldre.
Romfartuna är en förening där väldigt lite aktiviteter och ansvar för föreningen i stort, läggs på medlemmarna. Vi behöver inte leta länge för att hitta föreningar nära oss där alla medlemmar förväntas bidra på ett eller annat sätt. Det kan handla om att bemanna en kiosk en vecka, städa lokaler eller sälja grejer precis, som vårt initiativ nu.
Det är säkerligen många som tänker, ”men jag drar ju in pengar till mitt barns lag, varför ska jag engagera mig ytterligare för föreningen”? En befogad fråga som jag vill besvara med att säga att ett lag kan och ska inte finansiera nya lokaler, ett lag kan och ska inte finansiera förbättring av planer osv. Men en förening kan och ska och vi är alla en del Romfartuna. Det finns dock en sektion som vi aktivt beslutat ska undantas från detta och det är vår Parasport sektion.
Samarbete vi valt är för att vi vill lägga så liten insats som möjligt på våra medlemmar, men ändå få en bra förtjänst, alternativet är annars att vi behöver höja medlemsavgiften och säsongsavgifter markant.
Som tidigare har nämnts så kommer denna försäljning att ske vid 6 tillfällen över 3 år, om vi inte säger upp avtalet vilket vi har möjlighet till. Styrelsen har initialt kommit fram till en volym som man tror vi kan sälja (250 kassar), men denna kommer ses över efter första försäljningstillfället v.35-36.
I dialog med tränare och ledare har vi även beslutat att inte inför någon specificerad utköps klausul. Alla behöver vara med och bidra, dock finns det alltid situationer som behöver hanteras och dessa kommer vi sköta om från fall till fall.
Om vi beslutar att justera försäljningsvolymen till kommande aktiviteter, kommer vi fördela ut kassarna procentuellt baserat på hur många spelare man har. Lagen har då möjlighet att internt komma överens om hur man vill fördela volymen. Men mer om det i höst.
Nedan så står det hur försäljningen kommer gå till:
Varje lag behöver minst 1 person som är ansvarig för detta och det kommer INTE vara någon av ledarna. Det kan som sagt vara flera som delar på uppgiften.
Om ingen tar på sig uppgiften så måste uppdraget lottas det ut på någon förälder.
Meddela Micke om ni kan ta er an uppgiften.
Rent praktiskt innebär det att man ansvarar för att hämta ut lagets kassar när de levererats till oss under v.34 och dela ut dem till respektive aktiv.
I och med att vi enbart säljer en kasse per familj så kan det bli så att några i ett lag blir utan, men det betyder inte de är uteslutna, bara att det finns ett syskon någonstans som fått en kasse istället. Vi kommer försöka planera så gott det går så det blir exakt som vi tänkt oss, men jag vill redan nu öppna upp för att det kan bli fel och skulle en familj få två kassar kan man alltid lämna tillbaka den om man inte vill sälja den så klart.
Bifogat finner ni en vecka för vecka planering om hur försäljningen kommer gå till. En viktig del i den är den period där vi stämmer av hur mycket som finns kvar att sälja. Det kan vara så att familj A har massvis med intresserade som vill köpa, medan familj B kämpar. Ev kan vi då ta produkter från familj B för att tillgodose familj As behov.
Jag vill be alla att ha ett öppet sinne för att det är första gången vi gör detta och att all vår planering kanske inte blir perfekt från början, men vi löser det tillsammans.
Betalning sker vid upphämtning av sin påse till lagansvarig, som betalar in summan till föreningens specifika konto för Ängen. Det finns fall där familjer inte har möjlighet att betala på en gång och här behöver vi vara lyhörda och lösningsorienterade. De som ansvarar per lag har här en viktig uppgift att hjälpa de familjer som ev har det svårt. Vi i styrelsen finns alltid till hjälp ifall det är oklarheter eller diskussioner som behöver redas ut.
För info - Hålltider:
Vecka 33 Namn på lagansvarig meddelas till Martin senast tors v.33
Vecka 34 Början av veckan – Leverans av kassar till föreningsansvarig
Vecka 34 så snart leverans skett – Upphämtning av lagansvariga
Vecka 34 – Om möjligt utdelning till medlemmar
Vecka 35-36 Säljveckor (säljer man mer än vad som finns i påsen, kommer ett formulär i påsen finnas, där man fyller i vad man sålt extra)
Vecka 37 Uppsamlingsmöte alla lagansvariga för att stämma av vad som finns kvar, ev har man sålt mer i vissa familjer och vi kan då använda oss av det som andra inte sålt.
Vecka 37 Extra beställningar eller retur behöver bokas.
Jag önskar er alla en skön sommar, ta hand om er.
//Föreningen